De eerste uitdaging als je als leerkracht voor de groep staat, is het niveauverschil tussen al jouw leerlingen. En waar dit al lastig kan zijn voor de ‘gewone’ vakken als taal en rekenen, is dat voor seksuele vorming helemaal een uitdaging. Het kan helpen om in de eerste les al te inventariseren wat leerlingen al weten, wat ze zouden willen leren en wat voor hen belangrijk is. Om het minder spannend te maken voor leerlingen zou je het de leerlingen anoniem op een briefje kunnen laten schrijven.
Verschillen in seksualiteit tussen gezinnen en culturen
Niet alleen is er verschil tussen wat de ene leerling al weet, en de andere nog niet. Ook is er een groot verschil tussen de (gezins)culturen waar leerlingen uit komen. Dit kan over een cultuur uit een ander land of werelddeel gaan, maar ook over verschillen in normen, waarden, gewoonten, gezinssamenstellingen, religie, geloof en overtuigingen. Zorg dat je al een aantal voorbeelden van verschillen tussen culturen en gezinnen paraat hebt, zodat leerlingen zich in je verhaal herkennen. Leer ze dat er niet een juiste visie is, maar dat iedereen er persoonlijk en verschillend mee omgaat.
Je kunt ook leerlingen zelf voorbeelden laten geven. Vraag wel altijd vooraf aan een leerling of die zijn/haar verhaal ook met de groep wil delen. Een hindoestaanse leerling zal er anders over praten, dan bijvoorbeeld een niet-gelovige of christelijke leerling.
Sensitief werken betekent dat je rekening houdt met hoe de cultuur en levensovertuiging van mensen hun dagelijks leven beïnvloedt. Als professional is het jouw opdracht om daar goed op aan te sluiten.
Hoe creëer je veiligheid in seksuele vorming op school?
Juist bij seksualiteit is dit belangrijk, omdat wat een leerling al heeft meegekregen of meekrijgt over seksualiteit zo afhangt van de gezinscultuur. Hoe kun je hen veiligheid geven?
- Zorg dat jouw team een training heeft gevolgd over dit thema; dat helpt altijd
- Lees je goed in in het lesmateriaal
- Bepaal van tevoren of je de inhoud van de les zo kunt overnemen, of dat je aanpassingen wilt maken
- Straal zelf rust en veiligheid uit. In gesprek gaan met elkaar, leren van elkaar, elkaar respecteren en het herkennen van wat veilig is en wat niet: dat zijn de belangrijkste doelstellingen.
- Zorg dat leerlingen zich veilig voelen en niet over hun grenzen heen hoeven. Met jouw expertise en pedagogische ervaring kun je snel aanvoelen hoe je dat veilige gesprek kunt borgen.
Benieuwd naar wat voor jouw school werkt of zou je eens vrijblijvend advies willen? Kijk op www.veiligwijs.nl of neem contact op met Jolanda Penninkhof via j.penninkhof@veiligwijs.nl.